Tvärslöjd

Två cirkusartister bygger levande skulpturer av vanliga ting och sina egna kroppar.
Med akrobatik och magi uppstår moment av balans, där nästan allt är perfekt och stilla. Dessa bräckliga ögonblick kräver koncentration, träning och lite tur. Med ett elegant rörelsespråk skapas installationer och bilder där olika typer av element måste samverka och fysiskt hålla om varandra för att inte falla isär. Föreställningen visar hur något som ser knasigt ut till en början kan hitta sin plats till slut och hur sammanflätat samarbete når oanade höjder. Den visuella formen som utgår från koreografi och objektmanipulation passar alla, oavsett ålder eller språkkunskaper. Från 3 år och uppåt.

Citat:

”Så sjukt bra. Alla behöver se den. Den borde nästan vara obligatorisk, framför allt för vuxna. Vi behöver väckas – uppleva magi, humor, trolleri, vacker balans och minnas att det finns så många mer möjligheter till lek.”
– Sofie Grevelius, konstnär

”Ni är bra!! Bäst!”
”Ni är grymma!”
”Ni var bra på att trolla!”
”Ni gör coola grejor!”
”Det var roligt att titta!”
– Bredsands Skola, Förskoleklass FA, Sundsvall

”En ljuvligt magisk nycirkusföreställning för stora och små. Vackert, stillsamt, lugnt som en meditation. En oväntad och mycket väl genomarbetad cirkusföreställning i ett behagfullt tempo som ger lugn och välbehag. Stor yrkesskicklighet och kontroll av kroppar och balans. Som en yogaklass för alla åldrar.”
– Katarina Weidhagen, Dieselverkstaden i Sickla

”Det var så bra så jag gapade”
– En 7-åring pojke i publiken, Danscentrum, Stockholm

”Det här är den finaste barnföreställning jag sett – kanske NÅGONSIN?!
Alla som kan GÅ OCH SE! Underfundig och magisk med HÖG skillsnivå som tar barnen på största allvar. När ljuset gick ner hördes ”Wow!” i publiken, och jag kunde bara hålla med (och stryka en tår ur ögonvrån). Tack Kompani Giraff för denna pärla av pärlor.”
– Martina Grimstedt, Dockteatern Tittut

”Barnen blev otroligt inspirerade av föreställningen. I väntan på bussen började de direkt balansera liggunderlag på huvudet”
– Förskolan Åkerbäret, Robertsfors.

På scen: Jenny Soddu, Julietta Birkeland
Regi: Viktoria Dalborg
Idé/koreografi: Viktoria Dalborg,
Axel Adlercreutz, Jenny Soddu
Musik: Hans Appelqvist
Scenografi och kostym: Ellen Utterström

 

Trailer: Milja Rossi

Ålder: från 3 år

Tvärslöjd är subventionerad i:
Västra Götalandsregionen
Region Östergötland
Region Dalarna

Utvald till IPAY 2020 i Philadelphia

Pressbilder
Tvärslöjd med Jenny Soddu och Julietta Birkeland.
Foto: José Figueroa
Klicka på bilderna för att få högupplöst version

Pressbilder
Tvärslöjd med Elaine Briant och Benjamin Beaujard.
Foto: José Figueroa
Klicka på bilderna för att få högupplöst version

Recension:

Helsingin Sanomat

Today’s magazine 22.5.2018    |   Circus Review

Kompani Giraff’s performance for children was breaking borders. This kind of performances are especially needed by adults. In Cirko Festival’s Tvärslöjd performance imagination has no limits.

 

Written by Jussi Tossavainen

 

It is almost rude that a performance is categorized as children’s theatre or circus. Imagination is let loose and borders are often broken in such anarchy that it is grown-ups who especially needs these kind of performances in their everyday life.

 

Stockholm based Kompani Giraff’s Tvärslöjd performance on Cirko Festival is exactly that. A bite of sweetness where Pippi’s and Moomin’s almost dumb but wonderful worlds meet. You can try everything and nothing is impossible.

 

Under Victoria Dahlborgs direction Jenny Soddu and Julietta Birkeland take their audience by being naive and putting their whole personality into it. This is not children’s theatre underlined.

 

The performers are of course competent circus artists and they master their field well. Couples acrobatics is vaulting but it’s hidden with no fuss to everyday chores. Cleaning looks like fun and mopping seems happy. It almost make the audience jealous in a sweet way – if only I could start my mornings like this and be as energetic in everyday life.

 

Boring is turned around and harnessed for having fun. Possibilities are seen in lots of obvious chores. They are true alchemists of everyday life.

 

The couple work so well together that you almost don’t think the performance to be new circus. Wordless performance is a celebration of physical expression. More that acrobatics it is a fusion of circus and dance, using all possibilities of the human body.

 

This 30 minute performance has admirably compressed a definition-free captivating free association and the joy of searching for and finding new things. Self-irony is not forgotten and possibly adult oriented.

 

Soddu and Birkeland seem to know everything that has to do with manipulating objects and body control. Virtuosity does not take over, the space is left for fun-having and good mood. Sometimes exaggerated positivity is annoying in children’s performances but in this one it all seems genuine.

 

https://www.hs.fi/paivanlehti/22052018/art-2000005689353.html
Translation: Asta Teräväinen