A Study of Losses

A Study of Losses är Kompani Giraffs kommande turnéproduktion, som har premiär hösten 2024. Föreställningen är en fri tolkning av den tyska författaren Judith Schalanskys roman ”Verzeichnis einiger Verluste” som med magisk realism beskriver livet och historien som en rad förluster och försvinnanden. Riken går under, byggnader blir ruiner, kulturföremål förstörs, djur utrotas. De flesta förluster känner vi inte till, just för att de är förlorade. Vi tittar på vad vi tror är historien, men egentligen är det en räcka tillfälliga bevaranden i ett stort hav av förluster. Med cirkus, samtida magi och objektmanipulation görs ett lekfullt och koreografiskt utforskande av det förlorades dragningskraft. Föreställningen bygger på magiskt tänkande – att allt som har gått förlorat på jorden hamnat på månen. Fyra cirkusartister och en samling bortglömda vardagsföremål vaknar upp i ett atmosfäriskt landskap där även föremål bär på minnen, drömmar och fantomsmärtor.

Musiken, som specialkomponerats i ett tätt samarbete mellan Kompani Giraff och den amerikanska artisten Beirut, har en bärande roll i berättandet. De poetiska sångtexterna understödjer de svindlande existentiella upplevelser som finns i föreställningens tema. Vi ställs inför den brännande frågan: Vad har jag mist och vad är jag rädd att förlora?

Baserad på Judith Schalanskys roman Verzeichnis einiger Verluste – Förteckning över några förluster (svensk översättning av Linda Östergaard)

Regi: Viktoria Dalborg
Musik: Beirut aka Zach Condon
Textbearbetning: Stina Oscarson
Scenografi och kostym: Sus Soddu
Ljusdesign: Sofie Gynning
Ljuddesign: Joakim Björklund
Magikonsult: Axel Adlercreutz
Objektkonsult: Rene Baker
Foto: Klara G
Teknisk producent: Stefan Karlström
Producent: Mette Klouman

Artister:
Benjamin Beaujard
Elaine Briant
Elsa Lardier
Siméon Gratini

Premiär:
10 september 2024
Jatka 78 i Prag

Med stöd av:
Riksteatern, Dansens Hus – Elverket och Jatka78

Fakta:
Föreställningens längd: ca 75 minuter utan paus
Målgrupp: Gymnasiet, familjepublik
Scenstorlek: 12 x 10 x 7 m
Spelyta: 8 x 7 m

Teaser
A Study of Losses
→ Vertical.mp4
→ Horisontal.mp4

Pressfoton
A Study of Losses

Elsa Lardier, Siméon Gratini. Foto: Klara G
→ JPG → TIF

Elsa Lardier, Siméon Gratini. Foto: Klara G
→ JPG → TIF

Elsa Lardier, Siméon Gratini. Foto: Klara G
→ JPG → TIF

Beirut / Zach Condon Foto: Lina Gaißer
→ JPG

Pressmeddelande

A Study of Losses – Beirut komponerar musiken till Kompani Giraffs nya turnéföreställning

A Study of Losses är Kompani Giraffs kommande turnéproduktion, som har premiär på Jatka78 i Prag den 10 september 2024. Musiken, som specialkomponerats i ett tätt samarbete mellan Kompani Giraff och den amerikanska artisten Beirut, har en bärande roll i berättandet. Beirut, eller Zach Condon, komponerar 18 låtar till föreställningen, som också kommer att släppas som ett separat album under samma namn i september 2024. A Study of Losses visas på Elverket i Stockholm under jul och nyår 2024-2025.

A Study of Losses är en fri tolkning av den tyska författaren Judith Schalanskys roman ”Verzeichnis einiger Verluste” som med magisk realism beskriver livet och historien som en rad förluster och försvinnanden. Riken går under, byggnader blir ruiner, kulturföremål förstörs, djur utrotas. De flesta förluster känner vi inte till, just för att de är förlorade. Vi tittar på vad vi tror är historien, men egentligen är det en räcka tillfälliga bevaranden i ett stort hav av förluster. Med cirkus, samtida magi och objektmanipulation görs ett lekfullt och koreografiskt utforskande av det förlorades dragningskraft. Fyra cirkusartister och en samling bortglömda vardagsföremål vaknar upp i ett atmosfäriskt landskap där även föremål bär på minnen, drömmar och fantomsmärtor. De poetiska sångtexterna understödjer de svindlande existentiella upplevelser som finns i föreställningens tema. Vi ställs inför den brännande frågan: Vad har jag mist och vad är jag rädd att förlora?

“I A Study of Losses kommer vi med hjälp av cirkuskoreografi och ett metaforiskt scenspråk att utforska de apokalyptiska teman som finns i Judith Schalanskys bok, som handlar om förluster och försvinnanden. Föreställningen utspelar sig i ett förhöjt atmosfäriskt landskap, där cirkusartister och vardagsföremål uppenbarar sig i en förvriden, modern ruin. Det är en fragmentarisk berättelse om djur, landskap, byggnader, koncept och minnen som alla har gått förlorade för oss. Beiruts fantastiska musik utgör föreställningens nervsystem och lägger grunden till ett lekfullt koreografiskt universum. De 18 sångerna skapar en storslagen och livsbejakande stämning som manar till eftertanke kring vad det innebär att vara människa i ett hav av kända och okända förluster.“
Viktoria Dalborg – regissör

Om Kompani Giraff
Kompani Giraff är ett Stockholmsbaserat nycirkuskompani som skapar visuella och egenartade cirkusföreställningar med en passion för vardagens magi. Med ett nyskapande och lekfullt formspråk utforskar de den samtida cirkusens panorama och gör uppfinningsrika och engagerande föreställningar för en ung publik där samtida cirkus, magi och objektsmanipulation möts i ett sceniskt universum som inte liknar något annat. Tillsammans med en handplockad ensemble skapar de tre konstnärliga ledarna unika föreställningar med den visuella elegans, mjuka magi och finurliga koreografi som idag är signumet för Kompani Giraff.

Citat från Beirut / Zach Condon

”Våren 2023 blev jag kontaktad av Viktoria Dalborg, regissör på det svenska cirkuskompaniet Kompani Giraff. Hon undrade om jag kunde tänka mig att komponera musiken till deras kommande föreställning, som skulle baseras på en roman av den tyska författaren Judith Schalansky. Jag måste erkänna att jag varken hade hört talas om cirkuskompaniet eller författaren, men jag blev intresserad så fort jag hade läst en sammanfattning av boken och sett några trailers från kompaniets tidigare föreställningar. Jag blev omedelbart fascinerad av såväl kostym som ljusdesign och den fantastiska scenografin som omgav akrobatiken.

 

Huvudtemat i Schalanskys roman och i Stina Oscarsons bearbetning handlar om konceptet förlust och om hur obeständigt allt det som är känt för oss verkligen är: från utdöda djurarter, förlorade arkitektoniska och litterära skatter till mer abstrakta koncept som den förlust vi upplever då vi åldras.

 

Jag skrev några första sånger som jag kände mig ganska nöjd med. Det slog mig att de alla på ett eller annat sätt var inspirerade av en av mina absoluta favoriter: The Magnetic Fields 69 Love Songs. Efter att ha pausat från skrivandet ett tag för att ägna mig åt andra projekt, mötte jag Viktoria på ett café i Stockholm för att diskutera vårt samarbete. Hon bjöd in mig till Malmö för att se ”Moln” – en av Kompani Giraffs tidigare föreställningar, där Jonathan Johansson och David Lindvall hade skrivit musiken och just i Malmö även framförde den live.

 

Föreställningen gjorde mig förbluffad och var totalt olik allt jag någonsin sett tidigare. Akrobaterna var djupt kreativa och uttrycksfulla och tillsammans med den stämning som skapades av ljud, ljus, scenografi och musik gjorde det hela ett intryck på mig som gick långt bortom en vanlig konsert- eller teaterupplevelse. Efter att ha sett hur kraftfull en cirkusföreställning faktiskt kunde vara återvände jag till Berlin, än mer inspirerad att skapa något lika meningsfullt och gripande till Kompani Giraffs nästa föreställning.

 

Då jag hade avslutat 11 sånger och teman frågade Viktoria om jag kunde tänka mig att förlänga några av låtarna med instrumentala teman, för att matcha föreställningens tänkta längd. Vid det laget var jag djupt försjunken i en ljudvärld som hämtade inspiration från kör-, renässans- och annan tidig musik som jag blivit allt mer besatt av. De instrumentala låtar som nu skapades kom till lätt och enkelt, trots att de alla nästan var egna, fristående stycken.

 

Jag bad Clarice Jensen, en extremt begåvad cellist som jag bland annat jobbat med på “No No No”, att arrangera och spela med en stråkkvartett på några av de här instrumentella styckena. Jag döpte dessa sånger efter månhaven i en särskilt kuslig berättelse om en man som blivit besatt av att samla alla tankar och skapelser som gått förlorade för mänskligheten och arkivera dem alla på månen. Alltför sent inser han själv hur stor del av sitt eget liv han förlorat i processen.

 

A Study of Losses har förvandlats till ett oväntat stycke musik, även för mig. Med sina 18 låtar är den, en timme lång, den största platta jag någonsin gjort. ”

 

– Zach Condon
Berlin, april 2024

Presskontakt:
Mette Klouman
es.ff1714472970arigi1714472970napmo1714472970k@ett1714472970em1714472970
‭+46 70 777 44 84‬